Nieuws


Informatie ochtend 5 juni 2015

info ochtend 5 juni 2015

Op vrijdag 5 juni jl. hebben we een informatie ochtend gehouden over de plannen voor de aanleg van de Dungense Belevingstuin. Alle bewoners van Litserborg en Barbaradael waren hiervoor persoonlijk uitgenodigd.

Jan Cooijmans (voorzitter) heette iedereen van harte welkom. De ontwerpers van de tuin (Eric Tibosch en Jeroen Carpentier) hebben uitgelegd hoe bijzonder een belevingstuin is. Hoe fijn het is als de bewoners in en rond Litserborg maar ook de hele Dungense bevolking hier lekker kunnen genieten van al het moois in de tuin. Het moet een ontmoetingsplaats worden waar iedereen ontspannen en relaxed kan rondlopen en/of zitten. Gedragen door de hele Dungense gemeenschap.

Een kruidentuin en moestuin waar heerlijke kruiden en groenten geoogst kunnen worden. Een vuurplaats waar bijvoorbeeld de scouting een gezellig vuurtje kan maken zodat er appels gepoft en marshmallows gesmolten kunnen worden. Een speelgelegenheid voor kinderen, zodat een bezoekje aan opa of oma weer een feest wordt. Een boomgaard met je een mooie doorkijk naar de Dungense kerk. Alles ook heel herkenbaar voor de dementerende bewoners van de klein schalige woningen.

Duidelijk aangegeven dat er zeker nog niets definitief is. De komende maanden zal het plan verder worden uitgewerkt en zullen er eventuele aanpassingen worden aangebracht. Daarnaast heeft het bestuur nog gesprekken met de gemeente Sint Michielsgestel, Brabant Wonen en Vivent over het gehele plan.

De buurtbewoners worden natuurlijk betrokken bij de aanleg van de belevingstuin. Naar iedereen zal worden geluisterd en voor problemen worden oplossingen gezocht. Het is zeker de bedoeling dat alles in goed overleg gaat.

Daarna was er gelegenheid voor vragen.

Een greep uit de vragen:

  1. Er verdwijnen straks parkeerplaatsen rond de Litserborg. Er zijn 40 seniorenwoningen, waar moeten dan deze auto’s blijven?
  2. Bewoners die slecht ter been zijn moeten straks verder lopen. Hoe moet dat?
  3. Aan de rechterkant van het pand zijn de ruimtes voor de afvalverwerking. Deze moeten vrij blijven. Hoe wordt daar mee omgegaan?
  4. Is er ruimte voor ambulance, brandweer etc.? Bij calamiteiten moet er een vrije doorgang zijn voor spoedeisende hulp.
  5. Is er ruimte om de duofiets te stallen? Deze is voor iedereen te leen en moet dus wel toegankelijk zijn.
  6. Kunnen er straks gereserveerde parkeerplaatsen gemaakt worden?
  7. Komen er hekken rondom de tuin? Is de tuin afgesloten voor de bewoners van KSW?

Al deze vragen zullen zeker worden meegenomen in de verdere planontwikkeling.

Iedereen wordt op de hoogte gehouden middels een nieuwsbrief. Deze zal minimaal 4x per jaar worden uitgebracht en wanneer nodig frequenter.

We willen iedereen bedanken voor zijn/haar inbreng.